Klar til de mange gæster

Kirsten Pårup har travlt. I alle ferieperioder bliver Billund Airport, Danmarks næststørste lufthavn, oversvømmet af passagerer. Kirsten har 12 års erfaring med at styre rengøringspersonalet i lufthavnen, og hun ved, at der kun er én måde at håndtere de mange gæster på: planlægning.

Alle rengørings- og facility managere verden over kender udfordringen med at håndtere spidsbelastninger på toiletterne. Kirsten Pårup, rengøringsleder hos Billund Airport, er ingen undtagelse. Vi får en snak med hende umiddelbart efter, at hun og hendes personale har skiftet til det, hun kalder sommertilstand. 
 
”Vi mærker en stigning i antallet af passagerer omkring påskeferien, hvorefter det går støt opefter, og når vi kommer ind i den sidste uge i juni, stiger kurven lodret.” 
 
Med en hovedterminal på 40.000 kvm, plus den gamle terminal og yderligere bygninger, er der omkring 125 toiletter og 3,5 millioner passagerer årligt at tage sig af, så det er ikke så sært, at Kirsten har meget at tænke på. 
 
”Jeg bruger belastningsforudsigelser fra vores markedsføringsafdeling sammen med andre data til at estimere, hvor mange passagerer vi kan forvente i løbet af de kommende måneder, og hvor vores spidsbelastninger vil finde sted. Billund Airport vokser utroligt hurtigt. Sidste år voksede antallet af passager med 9,2 %. Og i de første tre måneder af 2018 har vi set vækst på yderligere 11,2 %!” 
 
”Min største bekymring er, om vi har tilstrækkeligt personale. I vinterperioden, fra oktober til april, har jeg cirka 60 medarbejdere. Når vi er i sommertilstand, er vi cirka 100. Og da flere af mine faste medarbejdere holder ferie i løbet af sommeren, skal vi finde mange ekstra folk hver sommer.” Noget, der kompliceres endnu mere af det faktum, at alt lufthavnspersonale skal i gennem et grundigt baggrundstjek. ”Og derefter skal vi oplære dem. Mange mennesker tror, at de kan gøre rent, men det er ikke så nemt, som det ser ud”, siger Kirsten med et smil.
 
Noget andet der skal planlægges er forsyninger. ”Hvert toilet bliver gjort grundigt rent hver dag, og de fleste bliver tjekket og fyldt op cirka otte gange. Vi bruger det samme udstyr hele året, men om sommeren stiger forbruget voldsomt.”
 
Lufthavnen er åben hele døgnet, men passagerne kommer i bølger. ”Normalt oplever vi de største belastninger omkring kl. 10, 14 og 18, når mange fly lander og letter igen. Men sommetider er der spidsbelastninger på uventede tidspunkter.” Så hvad sker der, når medarbejdere er syge, og hun ikke har nok personale til at håndtere spidsbelastningerne? ”Tja, hvis det bliver nødvendigt, skærer vi lidt ned på hyppigheden for nogle af vores rengøringsaktiviteter. Men vi går aldrig på kompromis, når det gælder toiletterne. Et rent toilet er en helt fundamental del af de besøgendes oplevelse. Og nu, hvor vi bruger Tork PeakServe, behøver vi ikke at fylde dispenserne så tit, hvilket frigør tid, som vi kan bruge på at holde andre områder i lufthavnen så rene, som vores besøgende forventer.”
 
I maj drog Kirsten til Interclean i Amsterdam bl.a. for at kigge nærmere på Tork EasyCube®. 

Jeg har arbejdet sammen med Tork i de sidste 10 år. De forstår vores verden og udfordringerne ved travle toiletter.

Kirsten Pårup

Rengøringsleder