Colors_Original_5200x3500.jpg

Hvor vigtig er farver indenfor arkitektur?

Farver vækker følelser

Colors_article_300x300.jpg
 
Har du nogensinde tænkt over, hvordan farverne i dit hotel, restaurant eller café påvirker dine kunder? Lige siden Goethe i 1810 udviklede de første farveteorier, har mennesker prøvet at forstå vores oplevelse af farver, og hvordan de påvirker vores humør og adfærd.
 
Nu har SCA og Tork, med brug af avanceret hjernebølge-teknologi, undersøgt, hvordan restaurantgæster reagerer på forskellige farver.hen 
 
 
“Selv om der er mange ting i en café, hotel eller restaurant, som kan påvirke gæsternes oplevelse, så er farverne helt afgørende. Farver gør livet lidt mere spændende – også i en restaurant. Når du køber bil, bruger du sandsynligvis en del tid på at vælge den rigtige farve. Men hvad med farverne til borddækningen? Vores undersøgelse viser, at gæsternes oplevelse bliver influeret af de farver der omgiver dem, og undersøgelsen resultater bidrager til nye indsigter i forhold til restaurationsmiljøet.” siger Birgitte Møller Thorsøe, Produkt & Marketing Manager hos SCA Tork.
 
 
Undersøgelsen
I alt 16 gæster blev udstyret med hjerne-scanning headsets og skulle herefter opleve otte rum i otte forskellige farver. Hvert af dem var indrettet som et restaurantmiljø holdt i helt den samme farve – fra vægge og gulv til møbler og borddækning. 
 
Resultaterne viste tydelige, gentagne mønstre i humør og følelser fremkaldt af de forskellige farver. Hver af farverne blev desuden opfattet som passende til forskellige typer måltider og forbundet med særlige restaurantoplevelser; fra den romantiske middag til den formelle forretningsfrokost. For eksempel stimulerede farven rød stærke emotionelle bånd og kreativitet, mens blå fremmede en mere rolig oplevelse. 
 
 
 
På baggrund af alle de indsamlede data og resultater har vi skabt en profil for hver farve. Vi håber, det kan give stof til eftertanke og inspiration til din virksomhed.
 
Otte farver, otte oplevelser
Grøn – afslappende, frokost, venner
Orange – spændende, morgenmad, børn
Sort – moderne, aften, date
Gul – sjov, morgenmad, børn
Rød – romantisk, drinks, date
Blå – rolig, morgenmad, forældre
Hvid – luksuriøs, frokost, forældre
Brun – traditionel, kaffe, kolleger
 
Klik her og find ud af, hvordan farver påvirker dine kunder.