Tork 50 år

Historien om Tork - En stolt fortælling om innovation

Siden Tork brandet blev etableret i 1968, har vi gået forrest med nyskabelser. I dag tilbyder vi systemer som Tork Toiletpapir uden hylse, der mindsker spild fra emballage med 98%, og Tork Xpressnap® der reducerer servietforbruget med mindst 25%. På mange markeder tilbyder vi også high-tech løsninger som Tork EasyCube®, verdens førende datastyrede rengøringsløsning, ligesom vi hjælper vores partnere med genbrug og cirkulær økonomi med vores genbrugsinitiativ Tork PaperCircle®.

Fra global leder til den der former markedet

Vi er et veletableret, globalt brand med et omfattende sortiment baseret på innovation og stærke bidrag til et bæredygtigt samfund. Herunder finder du et udvalg af aktiviteter og lanceringer, vi har foretaget op gennem historien.
 
From global.png 
 
2018
I 2018 fejrede vi vores 50 års jubilæum! I tætte partnerskaber med vores kunder er vi vokset til en global leder inden for professionel hygiejne. Nu er vi klar til at forme fremtiden for professionel hygiejne.
 
 2017
Lancering af Tork PeakServe®. Den første, store nyskabelse på markedet for håndaftørring i flere årtier, som sikrer bedre brugerflow på toiletterne på steder med høj brugertrafik. 
 
 
Lancering af Tork PaperCircle®. Verdens første service for genbrug af papirhåndklæder.
 
 
2014
Lancering af Tork EasyCube®. Opkoblede dispensere sender data til rengøringspersonale og facility managere om rengørings- og genopfyldningsbehov. Systemet har ændret hele logikken for professionel rengøring.  
 
 
2010
Lancering af Tork Performance dispenser. Den første dispenserserie designet til aftørringspapir og rengøringsklude, som hjælper personalet til at holde orden og organisere arbejdspladsen professionelt.
 
2009
Lancering af Tork Easy Handling®. Det ergonomiske emballagesystem, som forenkler transport, åbning og bortskaffelse og sætter en ny industristandard.
 
2000.png 
 

Et globalt sortiment til hver branche

Vi sætter højere standarder for vores dispensere med nye funktioner, og vi oplever konstant vækst på verdens markeder. Dette er årtiet, hvor vi for alvor bliver en global leder.
 
2007
Lancering af Tork Performance dispenser. Den første dispenserserie designet til aftørringspapir og rengøringsklude, som hjælper personalet til at holde orden og organisere arbejdspladsen professionelt.
 
2003
Lancering af Tork Xpressnap® systemet i Nordamerika. Det markerer begyndelsen på en ny æra for konventionelle dispenserservietter, da det garanterer en reduktion i forbruget på 25%.
 
2002
Lancering af QuickDry. Med TAD (Through Air-Dried) teknikken kan brugerne få tørret hænder endnu hurtigere med et blødere produkt. 
 
1990.png 

Sådan har vi skabt et førende brand

Vi har opbygget vores førende status ved at udvide vores sortiment og skabe innovation, der sætter nye standarder for professionel hygiejne.
 
1995
Mölnlycke opkøber PWA, og med det kommer vores fire brands: Apura, Hotel Exclusive, MAP og Amandi. Det besluttes at prioritere Tork som det førende brand for professionel hygiejne.
 
1993
Introduktion af den første serie dispensere i metal til at imødekomme behovene i de mest krævende miljøer.
 
1992
Tork er en af de første producenter af aftørringspapir til at anvende livscyklusvurderinger i R&D-processerne.
 
1995
Lancering af Box 90 dispenserserien designet af den berømte bildesigner Giorgetto Giugiaro.
 
1980.png 

Systemer der gør en forskel

Med nye løsninger indtager vi nye arenaer og nye markeder rundt omkring i verden. 
 
1987
Med nye løsninger indtager vi nye arenaer og nye markeder rundt omkring i verden. 
 
1986
Mölnlycke køber Edet Bruk fabrikken og begynder, som de første inden for professionel hygiejne, at anvende genbrugspapir til engangsprodukter.
 
1980
Tork træder ind på det amerikanske marked, og den svenske sværvægtsbokser Ingemar “Ingo” Johansson optræder i en kampagne for at skabe brand awareness.
 
1980’erne
Lancering af Box 80 dispenserserien. Et komplet udvalg af dispensere i forskellige farver – en nyskabelse i markedet. Dispenseren er fremstillet i gennemsigtigt plast, som hjælper personalet til at genopfylde efter behov.
 
1979
Tork indtager verdens toiletter med et komplet sæbesystem: S-Box dispenseren og et udvalg af sæber til forskellige behov, som f.eks. ‘extra mild’, ‘heavy duty’ and ‘hair & body’.
 
1970.png 
 

En historie om innovation

Historien om Tork brandet begynder i 1968 med udviklingen af aftørringsproduktet ‘All-Tork’. ‘Torka’ betyder ‘at tørre’ eller ‘at aftørre’ på svensk. 
 
1975
SCA gruppen opkøber Mölnlycke, men bevarer Mölnlycke navnet og indleder et samarbejde om produktionsteknologi, R&D og indkøb af fibre.
 
1973
Lancering af M-Box dispenseren baseret på centerfeed systemet uden hylse, som i flere årtier blev den mest anvendte dispenser inden for professionel hygiejne.
 
1968
All-Tork aftørringsklud lanceres som den første engangsklud som alternativ til afrevne klude. Dette er begyndelsen på vores innovationsrejse, som igen og igen vil sætte nye standarder på markedet for professionel hygiejne.