Hvad er din farve?

Farver har stor indflydelse på menneskers humør og adfærd. Og selv om gæsteoplevelsen også afhænger af mange andre faktorer, så er farverne en af de vigtigste. Tork har brugt en teknologi, der anvender hjernebølger til at måle, hvordan gæster reagerer på forskellige farver.
what-is-your-colour-macarons-800x300.jpg


Farveeksperiment i restauranten

16 gæster udstyret med headsets til at måle hjernebølger skulle opleve 8 forskellige interiører i 8 forskellige farver. Hvert af dem var designet som et restaurantmiljø holdt i samme farve hele vejen igennem, lige fra vægge og gulve til møbler og borddækning. 


For hver farveoplevelse blev gæsterne bedt om at smage på en drink og en lille makron, der alle var identiske på nær farven, som matchede den i rummet. For hvert restaurantmiljø blev hjerneaktivitet og puls målt, og deltagerne skulle samtidig udfylde et spørgeskema. Alle eksperimentets data er efterfølgende blevet analyseret og udmøntet i en profil for hver farve.

what-is-your-colour-macarons-800x300.jpg

Makroner i otte forskellige farver, men med den samme smag, serveret i alle eksperimentets farvemiljøer.

“Goethe udviklede den første farveteori i 1810. Dette eksperiment har ingen ambition om at udfordre eksisterende farveteorier, men vil snarere bidrage med nye indsigter, der er særligt relaterede til restaurantomgivelser."

Catherine d'Hubert, Table Top Produktchef hos Tork Europa

Find din farve!

Vi har udarbejdet en farveguide til din restaurant baseret på resultaterne.