Kvinder, der vasker og tørrer hænder på et toilet

Sådan leverer du en fantastisk passageroplevelse i lufthavnen

Som ansvarlig for driften i en lufthavn skal du levere på det, passagererne forventer og sikre kvalitet i hvert eneste kontaktpunkt. I artiklerne herunder kan du læse mere om passagereroplevelsen i lufthavne. 

En lufthavn er mere end bare en passagerterminal. De fleste er komplekse, multifunktionelle rejsecentre med mange forskellige services, der bidrager til lufthavnens samlede omsætning. Airport Service Quality (ASQ) er en førende passagerservice med et benchmarking-program, som måler kundetilfredsheden. Deres undersøgelser viser, at der er en direkte sammenhæng mellem kundetilfredshed og omsætning.*

En vigtig del af hele rejseoplevelsen
For flere facility managers i lufthavne verden over er fokus flyttet fra facility management til ‘oplevelses management’. Hvad er forskellen? Med oplevelses management er målet at levere i forhold til passagerernes forventninger og sikre kvalitet overalt, hvor passagererne benytter en service. Lufthavnen er en vigtig del af den samlede rejseoplevelse, og derfor er hver eneste interaktion og kontaktpunkt vigtigt. 


Hygiejne og passagertilfredshed
Passagertilfredsheden og ASQ-scoren er påvirket af hygiejnen og rengøringstilstanden i terminalerne og på toiletterne - og måske nu mere end nogensinde! For at undgå klager er det derfor nødvendigt at sikre et konsekvent højt niveau af rengøring og hygiejne i faciliteterne og sørge for, at der altid er hygiejneprodukter til rådighed for brugerne. Og når krav og forventninger stiger, er der også brug for at være mere effektiv. Det øger interessen for løsninger, der kan spare tid og forebygge rod, spild og tomme dispensere. Oven i dette er der også krav om mere bæredygtighed. Heldigvis er det muligt at leve op til alt dette med digitale løsninger og datastyret rengøring. 


Vil du gerne se, hvad du kan få ud af datastyret rengøring? Tilmeld dig her for at få en gratis demonstration af Tork Vision Rengøring.

tork_easycube_cleaner_800x500.jpg

Sådan kan opgradering til datastyret rengøring forbedre passageroplevelsen i lufthavnen

 
Året rundt benytter millioner af passagerer lufthavnens toiletter. Facility service udbyderen skal konstant kunne håndtere alle de mest presserende udfordringer i forhold til kvalitet og hygiejne for at kunne holde ASQ-scoren og samtidig overholde budgetterne og kravene til bæredygtighed. Brugerflowet er meget ujævnt, og i myldretiderne er der stort pres på. Alligevel forventer hver eneste passager stadig at træde ind på et rent toilet, hvor der altid er adgang til toiletpapir, sæbe og håndklædeark.
 
En proaktiv tilgang 
Datastyret rengøring betyder, at rengøringspersonalet og deres ledere får informationer i realtid om rengøringsbehovene. Dermed bliver det muligt at gøre rent, præcis der hvor og hvornår det er nødvendigt. Det frigør tid for personalet, som i stedet kan bruges på at sikre bedre rengøringskvalitet samt en højere hygiejnestandard og hygiejneprocedurer for de rejsende. Faktisk viser data indsamlet fra nuværende kunder, der har indført datastyret rengøring, at det har hjulpet dem med at spare op til 20% af rengøringstimerne****  og med at sikre, at dispensere er fyldt op 99% af tiden***** – dette på trods af de pludselige ændringer i brugerflow på toiletterne, som er altid er vilkåret for rengøring i en lufthavn. Samtidig får facility manageren mulighed for at analysere på data over tid og kan på den måde forbedre både planlægning, rengøringsrutiner, indkøb og logistik. 
 
Få højere kvalitet og færre klager
Datastyret rengøring gør det muligt at levere høj kvalitet med en mindre arbejdsindsats. Når rengøringspersonalet ved, hvor og hvornår behovene er og har overskud til at sætte ind omgående, oplever de arbejdet som mindre stressende og mere meningsfuldt. Det hjælper med at komme klager i forkøbet og bidrager til en positiv passageroplevelse - ikke flere tomme dispensere og uhygiejniske faciliteter! Det er dokumenteret, at denne proaktive tilgang til rengøring giver op til 30% højere kundetilfredshed******. 
 
Nu er tiden inde til at digitalisere.

Datastyret rengøring

Data i realtid om faktiske rengøringsbehov gør det muligt at forbedre rengøringsdriften drastisk på tre vigtige måder:

Produktanbefalinger

Litteratur


*https://aci.aero/wp-content/uploads/2019/08/ACI_ASQ_Product_and_Services_Brochure.pdf 

**https://www.buildings.com/news/industry-news/articleid/22085/title/unclean-restrooms-impact-students 

***Sammenlignet med konkurrenternes længste håndklæderulle i Europa og Nordamerika

***** Baseret på de dokumenterede resultater opnået af tre Tork Vision Rengøring kunder, målt før og efter implementeringen af Tork Vision Rengøring.

*****. Målt på næsten 13.000 opkoblede dispensere mellem juni og december 2019, og opgjort efter den tid per måned, hvor en dispenser står i ‘tom’ status i forhold til den totale tid per måned.

**** Måling af brugertilfredsheden på to Tork Vision Rengøring toiletter og to toiletter med almindelig vedligeholdelse og udstyr på ISSA/Interclean messen i maj 2016.


Bemærk: Tork Vision Rengøring er tidligere kendt som Tork EasyCube®.