Vores historie

Tork har en lang historie med innovation. Vi har altid haft en ambition om at hjælpe vores kunder med at styrke deres forretning - fra lanceringen af rengøringsklude for 50 år siden til databaseret rengøring, som vi kender idag. I nært samarbejde med vores kunder er vi blevet en global leder inden for professionel hygiejne. Nu er vi klar til at definere/forme fremtiden for professionel hygiejne sammen med dig.
 
 
2008_to_2017.jpg

Fra global leder til den, der definerer markedet 2008 - 2018

Som et veletableret globalt brand, bestræber vi os fortsat på at forbedre vores professionelle hygiejneløsninger og vores bidrag til et mere bæredygtigt samfund. Nedenstående vil du finde et udvalg af lanceringer og aktiviteter gennem tiden.
 
2018
I 2018 fejrer vi vores 50 års jubilæum! I tæt samarbejde med vores kunder, er vi blevet en global leder inden for professionel hygiejne. Nu er vi klar til at definere/forme fremtiden for professionel hygiejne!
 
2017
Lancering af Tork PeakServe®. Tork PeakServe® Continuous® Hand Towel System sætter endnu en ny standard med den højeste kapacitet af alle på markedet og ved at skabe et bedre brugerflow på toiletter med høj trafik. Læs mere om Tork PeakServe.
 
Lancering af Tork PaperCircle®. Det er verdens første service til genanvendelse af brugte papirhåndklæder. Læs mere om Tork PaperCircle.
 
2014
Lancering af Tork EasyCube®. Opkoblede dispensere leverer informationer om rengørings- og vedligeholdelsesbehovene, hvilket forbedrer både kvalitet, effektivitet og kundetilfredshed. Læs mere om Tork EasyCube.
 
2010
Lancering af Tork Performance dispenserserien. Tork er først ude med en dispenser serie designet til papiraftørring og rengøringsklude.
 
2009
Tork Easy Handling™ bliver udviklet. Det ergonomiske system gør det meget nemmere at åbne, transportere og bortskaffe emballager – og letter på den måde arbejdslivet for alle.
 
 
1998_to_2008.jpg

Et globalt sortiment til alle segmenter 1998 - 2008

Vi sætter højere standarder for vore dispensere ved at tilføje nye funktioner, og vi fortsætter med at vokse på det globale marked. Dette er perioden, hvor vi bliver global leder på markedet.
 
2007
Tork bliver et ‘milliard-dollar brand’ med salg i 70 lande via fusionen af de tre nordamerikanske brands Mainstreet, Coronet og Park Avenue under Tork brandet.
 
2003
Lanceringen af Tork Xpressnap® systemet i USA bliver en game changer for både konventionelle servietter og dispenserservietter, da systemet garanterer en reduktion i forbruget på 25%.
 
2002
Første lancering af bløde og ekstra bløde håndklædeark med brug af TAD (Through Air-Dried) teknologien. Kunderne kan få tørret hænder endnu hurtigere med et blødere produkt.
 
 
1988_to_1998.jpg

Opbygning af et førende brand 1988 - 1998

Vi baserer vores førende brand på innovative løsninger, der sætter nye standarder for professionel hygiejne.  
 
1995
Med opkøbet af PWA ejer Mölnlycke nu fire store brands: Apura, Hotel Exclusive, MAP og Amandi. Det blev besluttet at prioritere Tork som det førende, professionelle hygiejnebrand.
 
1993
Lancering af dispenserserie i metal. Designet til at kunne klare de mest krævende miljøer.
 
1992
Tork er en af de første papirproducenter, der begynder at bruge Livscyklusvurderinger.
 
1991
Lancering af Box 90 dispenserserien, designet af den berømte bildesigner, Giorgetto Giugiaro.
 
 
1978_to_1988.jpg

Systemer, der gør en forskel 1978 - 1988

Med nye hygiejneløsninger går Tork ind på nye markeder i hele verden. 
 
1987
Tork logoet introduceres, og Tork bliver hovedbrandet for det 500 produkter store sortiment. Baggrunden for logoet er et papirark, som også i dag er en del af Tork logoet.
 
1986
Mölnlycke køber Edet Bruk fabrikken og begynder at anvende genbrugspapir til engangsprodukter for første gang inden for professionel hygiejne.
 
1980
Tork går på det amerikanske marked. Den svenske sværvægtsbokser Ingemar "Ingo" Johansson optrådte i en kampagne der skulle skabe kendskab til brandet.
 
1980'erne
Tork er de første til at introducere et komplet udvalg af dispensere fremstillet af transparent plastik. De hjælper kunderne med at se, hvornår der skal genopfyldes, og med de forskellige farver kan de matche stilen i deres toiletter.
 
1979
Med et udvalg af sæber til forskellige behov og lancering af S-Box kan Tork nu tilbyde en komplet løsning til toiletter.
 
1968_to_1978.jpg

En lang historie med innovation 1968 - 1978

Historien om vores brand begynder med introduktion af et aftørringspapir, der hed All-Tork. Torka betyder "at tørre/tørre af" på svensk.
 
1975
SCA gruppen opkøber Mölnlycke, men bevarer Mölnlycke navnet og begynder at samarbejde om produktionen, R&D og fiber sourcing.
 
1973
Med introduktionen af centerfeed systemet uden hylse definerede vi en helt ny standard globalt. M-Tork box’en markerer begyndelsen på at sælge systemer i stedet for bare papirprodukter. Dette nye design blev den mest anvendte dispenser i professionel hygiejne i flere årtier frem.
 
1968
All-Tork kom senere til at hedde A-Tork, og det var det første engangsprodukt som alternativ til klude. I 1971, blev navnet A-Tork officielt registreret.

Udskriv Download