Facility_maintenance.jpg

Slip for klager med intelligente toiletter

Hver eneste detalje tæller, når man skal levere træningsfaciliteter i topkvalitet til en million sportsudøvere om året. På sine 22.000 kvadratmetre huser sportskomplekset IKSU i Umeå alt fra fitnesscentre og svømmebassiner til klatrevægge og indendørs beachvolleybaner. Det betyder også en masse toiletter. For at få bugt med klager over rengøringen valgte Nordens største sportskompleks at installere intelligent toiletudstyr og fik dermed også en helt ny rengøringslogik.

Facilitetsadministration.jpg"Vi analyserer løbende kommentarer fra kunder og bemærkede, at rengøring jævnligt var et problem. Vi havde undertiden problemer med at sikre rengøringens kvalitet og genopfylde sæbe og papir til tiden, især om aftenen, når vi har flest brugere," siger Bo Andersson, der er ejendomsbestyrer og leder af facilitetsadministration i IKSU.


Forbundet_rengøring.jpg

Faciliteternes størrelse betød, at IKSU's partner Norrlands Miljövård (NMV) i forvejen brugte op til 64 timer på rengøring om dagen. Men NMV og IKSU's facilitetsadministration ønskede at forbedre kvaliteten endnu mere og besluttede at prøve noget nyt. De indførte Tork EasyCube™ – en digital tjeneste, der kobler faciliteternes 300 dispensere til internettet. Tjenesten leverer oplysninger i realtid om behovet for rengøring og genopfyldning.


Rengøring_af_toilet.jpg

Tork EasyCube™ har givet ny indsigt i, hvordan gæsterne faktisk bruger faciliteterne, så rengøringspersonalet kan fokusere på de områder, der benyttes mest. "Førhen førte kun ét ud af fire dispensertjek til en genopfyldning. Det var en monoton arbejdsrutine, og man skulle hele tiden tjekke overalt," siger André Söderberg, NMV-rengøringsassistent hos IKSU.


Rengøringsplaner.jpg

Hos IKSU er de travle aftenvagter blevet ændret fra ufleksible arbejdsskemaer til behovsbaseret rengøring. Når man ikke spilder tiden, er det lettere at klare opgaverne til tiden, så man kan levere faciliteterne i bedre stand til det næste skiftehold.


Vedligeholdelse_af_facilitet.jpg


"I en stor facilitet som IKSU skal man nogle gange gå op til ti minutter for at tjekke et toilet. I løbet af en gennemsnitlig vagt går vi omkring 10.000 skridt. Tork EasyCube™ sikrer, at hvert eneste af de skridt er til nytte," siger Malin Sjöberg, NMV-serviceleder hos IKSU.


Forbedret_personalemotivation.jpg

Tork EasyCube™ har øget motivationen hos personalet – opgaver, som førhen var monotone og kedelige, giver bedre mening, når man kan se, at der er behov for, at de bliver udført. Det betyder, at rengøringsassistenterne er mindre stressede, samtidig med at de er mere effektive og får gjort mere rent.

Meningsfuld_rengøring.jpg

"Når systemet er implementeret, er det svært at forestille sig at arbejde uden. Det gør arbejdet meget mere meningsfyldt og sjovt. Jeg synes, at jeg har energi til at gøre mere, når jeg ved, at det, jeg gør, betyder noget," siger André Söderberg.


Slip_for_klager_over_toiletter.jpg

Klager over tomme dispensere er helt hørt op, og i dag er kunderne tilfredse med rengøringen hos IKSU. Med de indsigter systemet har givet adgang til, er ledelsen blevet i stand til at tage beslutninger med vidtrækkende konsekvenser for forretningen hos IKSU.


IKSU_toilet.jpg

"Jeg havde nok undervurderet mulighederne i dette system." Førhen overvejede vores ledelse at bygge nye omklædningsrum for at løse udfordringerne med rengøringskvaliteten. Det ville have kostet millioner," siger Bo Andersson.


Læs mere om Tork EasyCube™

Førhen førte kun ét ud af fire dispensertjek til en genopfyldning. Det var en monoton arbejdsrutine altid at skulle tjekke overalt. Nu ved jeg nøjagtig, hvad der er brug for, blot ved at kigge på tabletten, der sidder på min rengøringsvogn.

André Söderberg

Rengøringsassistent fra Norrlands Miljövård hos IKSU