Apenheul_highres1.jpg

Mere tid til abesjov med kundefokuseret rengøring

Ved brug af den digitale rengøringsløsning Tork EasyCube™ har Apenheul Primate Park formået at forbedre kvaliteten af rengøringen og reducere klager væsentligt på bare én sæson. Men løsningen har også betydet en mere langsigtet holdningsændring blandt Apenheuls personale.

Apenheul_lowres22.jpg

Apenheul har mange forskellige aber, hvoraf flere har fri adgang til hele parken. 70 ansatte arbejder året rundt med at holde parken kørende, og der er desuden 250 sæsonarbejdere. Sæson 2015 var usædvanlig travl for Apenheul, og det var godt på indtægtssiden, men det førte desværre til mange klager over rengøring og toiletterne.

Apenheul_highres12.tif

“Hvis du går på restaurant, og toiletterne ikke er rene, så har du ikke lyst til at se køkkenet. Det samme gælder for parker: Beskidte toiletter påvirker de besøgendes overordnede oplevelse”, siger Erwin Cheizoo, driftsleder hos Apenheul. Han besluttede at gøre noget ved klagerne, så han indførte Tork EasyCube.

Apenheul_highres14.jpg

Tork EasyCube er en digital løsning til rengøringsstyring. Gennem forbundne enheder på parkens toiletter giver Tork EasyCube medarbejderne oplysninger i realtid på tabletter og computere om behovet for rengøring og genopfyldning. 

Apenheul_highres13.jpg

Bevæbnet med data fra Tork EasyCube kunne Cheizoo og hans medarbejdere forbedre effektiviteten lige med det samme. De justerede rengøringen og omdirigerede personale, hvor og når der var mest brug for det. Dataene viser tydeligt virkningen. Når man sammenligner første og sidste uge af højsæsonen i år, er perioder med tomme dispensere reduceret med mere end 60 procent.

Apenheul_highres2.tif

Kundeserviceassistenterne Linda Dolman og Jenny van Lersel bruger nu en tablet, som de har i receptionen, til at holde øje med, hvor mange gæster har besøgt toiletterne, og hvor der er behov for genopfyldninger. “Med Tork EasyCube er vi et skridt foran. Før var vi nødt til at tjekke hver eneste dispenser. Nu kan vi se præcis, hvad der er brug for, og vi får færre klager, hvilket sparer os en masse tid. Det er meget mere effektivt”, siger Linda Dolman, kundeserviceassistent.

Apenheul_highres7.jpg

Arjan Eikelboom er ansvarlig for servicemedarbejderne i Apenheuls restauranter, og han har bemærket en ændring i holdningen hos medarbejderne, som for det meste er unge mennesker, der arbejder i ferierne.
“Feriearbejderne synes, at appen er sjov. Nogle af dem tjekker endda appen, selvom det ikke er deres rengøringsrunde, og skifter toiletpapir, hvis de kan se, at de er løbet tør. De har aldrig før vist et sådant initiativ”, siger Eikelboom. 

Apenheul_highres10.tif

Driftsleder Erwin Cheizoo og hans medarbejdere skifter fra faste tidsplaner til behovsbaseret rengøring. Det har altid været deres ambition at se situationen fra kundens synsvinkel i alt, hvad de foretager sig. Takket være Tork EasyCube gælder det nu også for toiletterne.

Apenheul_highres9.tif

“Det overraskede mig, at Tork EasyCube kunne ændre vores måde at tænke på. Nu, hvor vi er vant til systemet, kan vi være et skridt foran. Hvis du er glad for dine kunder, bør du prøve dette system – det vil få dig til at tænke, som de gør.”

Det overraskede mig, at Tork EasyCube kunne ændre vores måde at tænke på. Nu, hvor vi er vant til systemet, kan vi være et skridt foran. Hvis du er glad for dine kunder, bør du prøve dette system – det vil få dig til at tænke, som de gør.

Erwin Cheizoo

Driftsleder