Motocross - Rectangle.tif

Motocross - Sporten, som kræver perfektion

Det er adrenalin blandet med spænding, lugten af benzin i luften og en følelse af, at der snart vil ske noget stort. Det er krævende, beskidt, hårdt og fyldt med kalkulerede risici. Kørerne skal bruge en særlig type intelligens, træffe lynhurtige beslutninger, læse banen og vide, hvor meget de kan presse deres cykler.

PG Hjortmarker reparerer cyklen for den kører, som holder liv i Sveriges håb ved det kommende verdensmesterskab, hans søn Eddie. Han er en del af CEC S.I. cykelholdet, et lettisk hold, som tror på og arbejder med unge ryttere fra Norge, Sverige, Letland og USA. Eddie begyndte at køre løb, da han var syv år gammel og fik sin første 50cc licens - i dag er han 20 og et stort navn inden for sporten. 
 
Holdet hjælper de unge ryttere med at vokse med sporten, giver dem de bedste betingelser i starten af deres karriere. "Tyske og hollandske hold er de bedste i øjeblikket, men for ikke ret længe siden var Sverige et af de store lande inden for sporten."
 
Midt i denne mandehørm finder vi Aleksandra Steinberg, holdmanager med ansvar for PR, sponsorer og alle de praktiske ting som transport og tidsplaner, som gør det muligt for holdet at præstere på topplan. "Der er altid en masse at gøre: Tage tid på rytterne, løse forskellige store og små problemer, hjælpe med cyklerne i løbet af løbene", siger hun. 
 
Efter hvert løb bliver cyklen skilt ad, og hver motordel inspiceres, renses og tørres af. "Vi har altid brugt Tork papir", siger PG Hjortmarker. "I lang tid brugte vi den blå rulle, men nu tester vi et hvidt papir med to lag, og det er fantastisk. Det er utroligt absorberende, selv virkelig klæbrig bremsevæske er ikke noget problem."
 
"Motocross er meget dyrt, som teknologisk avancerede sportsgrene normalt er", siger Aleksandra Steinberg. "Vi er utroligt glade for at have Tork som vores sponsor. Det er et mærke fra et stort og stabilt brand, som støtter og tror på os. Vi er taknemmelige for den hjælp og støtte, som vi får, det gør os i stand til at fortsætte arbejdet med de unge kørere, og hjælpe dem med at nå det højeste niveau."

Det er utroligt absorberende, selv virkelig klæbrig bremsevæske er ikke noget problem.

PG Hjortmarker

Mekaniker for CEC S.I. Racing-teamet