Hvad er din farve?

Farver påvirker vores humør og adfærd. Og selv om mange andre forhold også har betydning for gæsternes oplevelse af restauranten, så er farverne noget af det helt centrale. Her kan du finde inspiration og stof til eftertanke omkring farver, der er baseret på hjernebølgeteknologi, som Tork har brugt til at måle, hvordan gæster reagerer på forskellige farver.

experiement_445x210.jpg

Eksperimentet med farver i restauranten

16 gæster blev udstyret med headsets til at måle hjernebølger og skulle herefter opleve otte forskellige interiører i hver deres farve. Hvert af dem var monokromt designet som et restaurantmiljø holdt i samme farve hele vejen igennem, lige fra vægge og gulve til møbler og borddækning. 
 
For hver farveoplevelse blev gæsterne bedt om at smage på en drink og en lille makronkage - fuldstændig identiske med undtagelse af farven, der var den samme som rummet. I hvert af de otte interiører fik deltagerne målt deres hjerneaktivitet og deres puls, ligesom de skulle besvare et spørgeskema omkring deres reaktioner på omgivelserne. Alle data fra undersøgelsen er blevet analyseret for at skabe en profil for hver farve.

Den meditative grønne

Hjernebølgeresultaterne viser, at farven grøn virker opkvikkende, samtidig med at den har en effekt af dyb afslapning og styrkelse af immunsystemet. Pulsen var også lavere end gennemsnittet i dette rum. Helt i tråd med dette blev den grønne farve beskrevet som afslappende, rolig og indbydende. Den blev opfattet som velegnet til en frokost eller en kop kaffe med mennesker, du kender rigtig godt. De grønne omgivelser styrker og heler krop og sind, mere end de giver anledning til spænding eller romantik.

green_445x210.jpg

Den glade orange

Orange blev opfattet som moderne og sjov, og var generelt associeret med glade oplevelser sammen med børn og venner. På den anden side blev den også set som lidt uromantisk, en smule stressende og ikke forbundet med luksus. Hjernebølge- og pulsresultaterne viste, at orange kan være et mere neutralt valg sammenlignet med andre stærke farver som f.eks. gul. Orange gav også indikationer i mellemområdet med gammabølger, der er forbundet med læring og bearbejdning af informationer.

Orange_445x445.jpg

Den sofistikerede sorte

Sort er farven for kompleksitet. Den blev opfattet som luksuriøs, moderne og sofistikeret, men samtidig lidt ugæstfri og kedelig. Den blev i høj grad set som passende til en elegant middag for to eller aftendrinks, hvor man lader børnene blive hjemme. Hjernebølgeoptagelserne viste et højt niveau af kreativitet og ophidselse, men også et lavere niveau af fokus, hvilket gør den mindre egnet til businessformål.

Black_445x445.jpg

Den spændende gule

Gul er en spændende og sjov farve, egnet til lidt vildere oplevelser og omgivelser. Hjernebølgeresultaterne viste et højere niveau af ophidselse og fokus af bevidstheden, men i ydertilfældene også et højere stressniveau. Desuden lå både det gennemsnitlige og max-niveauerne for pulsen højt ved gult. Farven blev opfattet som velegnet til morgenmåltidet, måske for at løfte humøret og starte dagen med et energi-boost. Gul var også den mest populære farve til steder, hvor man tager sine børn med.

Yellow_445x445.jpg

Den romantiske røde

Rød skiller sig ud og fremprovokerer stærke følelser. Rød gav stærk aktivitet i delta- og theta hjernebølgeområderne. Det betyder kraftig emotionel påvirkning og høje niveauer af kreativitet. Pulsresultaterne var også høje, hvilket indikerer stimulerende omgivelser. Så måske er det ikke så overraskende, at rød er stærkt knyttet til romantik og aftendrinks. Men samtidig er der også spændende og sjove aspekter ved rød.

Red_445x445.jpg

Den rolige blå

Den blå farve gav høje udsving i deltabølge-området, som er forbundet med en tilstand af dyb afslapning. Et højt niveau af thetabølger betyder også kreativitet og stærke følelsesmæssige bånd. Det stemmer godt overens med, at farven blev beskrevet som gæstfri, rolig og afslappende. Blå blev opfattet som en farve der passer godt til familievenlige spisesteder, hvor man får morgenmad eller drikker kaffe, mens den ikke er så velegnet til den elegante restaurantoplevelse eller til et spisested, der bruges til forretningsmøder.

Blue_445x445.jpg

Den traditionelle brune

Brun scorede lavt på de fleste hjørnebølgeområder, hvilket indikerer en neutral farve. Resultaterne for deltabølge-området og pulsen viser, at brun også fremmer afslapning. Brun opfattes som en traditionel, neutral og afslappende farve. Brun er måske ikke det bedste valg til at skabe spændende oplevelser, men blev set som en god farve til mere traditionelle spisesteder og som en farve, der er nem at sætte sammen med andre farver.

Brown_445x445.jpg

Den luksuriøse hvide

Hvid skilte sig ud fra de andre farver, idet den gav lave udsving i alle hjernebølgeområderne. Det fortæller noget om, at det er en neutral farve og lidt af et tomt lærred for gæsteoplevelsen. Hvid blev også vurderet som den bedste farve til forretningsmøder. Farven opfattes som luksuriøs og moderne, men scorede til gengæld lavt på de store følelser som f.eks. sjov 
og spænding. Det er en farve, som med fordel kan bruges til at skabe neutrale omgivelser, der ikke distraherer eller fjerner fokus fra arbejdsopgaven.
White_445x445.jpg

Gør klar til at starte eksperimentet med farver

Starting off_445x210.jpg


Macarons__445x210.jpg

Makroner i otte forskellige farver, men med den samme smag - serveret i alle farvemiljøer i eksperimentet

Farveteori

"Goethe skabte den første farveteori i 1810. Vi har ingen ambition om at udfordre eksisterende farveteorier, men vil gerne bidrage med nye indsigter, der relaterer sig til restaurantomgivelser"


Udskriv Download